Czym jest wsparcie psychologiczne w przedszkolu?
W przypadku zidentyfikowanych trudności punktem wyjścia jest:
obserwacja dziecka,
szczegółowy wywiad z rodzicem w celu rozpoznania przyczyn trudności.
Formy wsparcia:
1. Indywidualne konsultacje z rodzicami
Spotkanie ma na celu:
rozpoznanie przyczyn trudności,
udzielenie wskazówek dotyczących modyfikacji metod wychowawczych,
przedstawienie sposobów wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka,
omówienie metod stymulowania rozwoju.
2. Udzielanie dziecku wsparcia psychologiczno-pedagogicznego
Dzieci objęte pomocą psychologiczną otrzymują wsparcie dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Na czym polegają zajęcia z psychologiem?
a) Indywidualne zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Celem zajęć jest:
rozpoznawanie emocji własnych i innych osób,
identyfikowanie przyczyn własnych stanów emocjonalnych,
rozwijanie umiejętności samoregulacji emocjonalnej,
nawiązywanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
b) Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Charakterystyka zajęć:
grupy od 2 do 4 osób,
dobór według wieku i potrzeb rozwojowych,
zajęcia raz w tygodniu,
bezpieczne środowisko sprzyjające ćwiczeniu nowych umiejętności.
Cele zajęć TUS:
ułatwianie nawiązywania pozytywnych relacji rówieśniczych,
stymulowanie rozwoju emocjonalnego,
nauka radzenia sobie z emocjami,
rozwijanie umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów,
budowanie pozytywnej samooceny,
nauka przestrzegania zasad,
trening umiejętności komunikacyjnych.
c) Zajęcia indywidualne ukierunkowane na stymulację rozwoju
W zależności od potrzeb zajęcia koncentrują się na:
stymulacji funkcji poznawczych,
doskonaleniu uwagi i koncentracji,
rozwijaniu percepcji wzrokowej i słuchowej,
usprawnianiu dużej i małej motoryki,
ogólnym wspieraniu rozwoju dziecka.
Fundamenty skutecznego wsparcia
Podstawą skutecznego wsparcia dziecka w wieku przedszkolnym jest:
wzajemne zaufanie,
dobra komunikacja,
zaangażowanie wszystkich opiekunów w środowisku domowym i przedszkolnym.