Terapeuta Integracji Sensorycznej
mgr Roman Mostowiec

Ukończyłem studia magisterskie z pedagogiki specjalnej na prestiżowej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. To placówka znana z doskonałego przygotowania do pracy z dziećmi wymagającymi specjalistycznej opieki pedagogicznej. Dodatkowo, poszerzyłem swoją wiedzę, kończąc studia podyplomowe w zakresie Terapii Integracji Sensorycznej na Wyższej Szkole Edukacja w Sporcie w Warszawie.
Moje doświadczenie zawodowe zdobywałem, pracując w różnych szkołach, co umożliwiło mi praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy oraz zrozumienie indywidualnych potrzeb dzieci o różnych umiejętnościach i wyzwaniach. Od kilku lat specjalizuję się w terapii Integracji Sensorycznej, szczególnie dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jest to obszar wyjątkowo dla mnie ważny, ponieważ dzieci w tym wieku wymagają specjalistycznego podejścia, które pozwala na harmonijny rozwój.
Tworzę i realizuję spersonalizowane plany terapeutyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci. Pracuję z dziećmi mającymi trudności o różnorodnym podłożu, w tym z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze spektrum autyzmu. W mojej pracy kluczowe jest stosowanie odpowiedniej metodyki, pomocy dydaktycznych oraz technik motywacyjnych, co pozwala na efektywne i przyjemne zajęcia terapeutyczne.
Stale rozwijam swoją wiedzę i umiejętności, uczestnicząc w różnorodnych warsztatach i szkoleniach. Dzięki temu mogę wprowadzać najnowsze i najbardziej efektywne metody pracy w proces terapii, co przekłada się na lepsze efekty w rozwoju moich podopiecznych.
Czym jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz z własnego organizmu.
Integracja sensoryczna pozwala segregować, porządkować i składać razem pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Gdy funkcje te są zrównoważone, motoryka ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, a umysł łatwo przyswaja informacje.
Podczas terapii integracji sensorycznej dziecko: toczy się w beczce, huśta się na hamaku, huśtawce, skacze na trampolinie, chodzi po fakturach sensorycznych, ćwiczy sprawność manualną, balansuje na kołysce, dyskach fakturowych. Przez zabawę, która jest przyjemna dla dziecka, dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.
Integracja sensoryczna nie jest uczeniem konkretnych umiejętności, jak jazda na rowerze czy pisanie. Może ona przyczynić się do tego, ze będzie ono łatwiejsze.
W czasie zajęć terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy, jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa. Terapia odbywa się w sali specjalnie do tego przystosowanej i wyposażonej w odpowiednie przyrządy i sprzęty.
Drogi Rodzicu, aby Twoje dziecko nie musiało korzystać z zajęć integracji sensorycznej, pamiętaj aby:
Nawiązywać kontakt dotykowy, kinestetyczny z dzieckiem- przytulać, masować, głaskać, nosić na rękach, kołysać, bujać
Umożliwić dziecku poznawanie zabawek, przedmiotów o różnej fakturze
Umożliwić dziecku poznawanie dźwięków z otoczenia ( przelewanie wody, dźwięk suszarki, uderzanie łyżką o butelkę itp.)
Stworzyć dziecku dużo bogatych doznać sensorycznych (węch, smak, wzrok, dotyk, czucie)
Umożliwić dziecku uprawianie sportu
Jak najwięcej przebywać na świeżym powietrzu, placu zabaw
Ograniczać zajęcia statyczne (przesiadywanie przez komputerem, telewizorem)
Dobrze się odżywia